Noen konkrete fordeler med AI automatisering for småbedrifter
- Martin Kammen

- 10. okt.
- 1 min lesing
Oppdatert: 23. okt.
Som student og ung gründer vet jeg hvor viktig det er å få mest mulig ut av hver time. Men som liten bedrift må man ofte ta på seg mange forskjellige roller gjennom dagen. Svare på e-poster, oppfølging, rapportere, systemer som må oppdateres - alt det som “bare tar fem minutter”, men som plutselig blir halve dagen. Det er her AI kommer inn, så man heller kan fokusere på det man er best på i stedet.
Visste du at bare 15 % av norske bedrifter bruker AI i daglig drift? (NHO), og at i 2024 brukte rundt 21 % av bedriftene med minst ti ansatte en eller flere KI-teknologier? (SSB) Det betyr at mange fortsatt ligger bakpå, og at muligheten for å skille seg ut er der.
Men hva kan det konkret bety for småbedriftene?
Dere slipper å bruke timer på repetitive oppgaver som å sende e-poster, føre data og generere rapporter fordi automatiserte systemer kan gjøre jobben for deg.
AI kan ta overasskende smarte beslutninger. Den kan analysere salgsdata, kundetrender eller driftstall med teknologi i stedet for at du må gjette eller bruke timesvis på å regne.
Kundene får bedre opplevelser, og raske konsistente svar.
Man sparer kostnader, ikke bare på lønn, men også på å automatisere deler av salget.



Kommentarer